Wat mogen we in 2022 van Zoom verwachten? Deze en andere vragen leggen we voor aan International Partner Marketing Manager EMEA Frank aan de Stegge. Hij is nu twee jaar werkzaam bij Zoom en zag dus met eigen ogen de explosieve groei van begin 2020.
Vooral de videodienst was twee jaar geleden zeer populair. Inmiddels is het portfolio zo ver uitgebreid en is het het een van de vele diensten binnen een breed Zoom-platform. Zoom Phone, Zoom Events en Zoom Rooms zijn daar enkele voorbeelden van. Maar Zoom is niet alleen veranderd door dit platform met talloze diensten. Ook de functie van Frank zelf illustreert dat het bedrijf is veranderd. “Zoom richtte zich aanvankelijk op direct sales”, weet hij. “Dat ik hier zit, is omdat men inziet dat het kanaal onmisbaar is voor deze internationale markten. Buiten Amerika was ik de eerste partner marketing manager met een functie gericht op het ondersteunen van het kanaal.”
Partner Demand Center
Als partner marketing manager voor Europa zorgt Frank voor een compleet assortiment aan marketingtools voor alle partners van Zoom. Dat aanbod staat op het Partner Demand Center. Hierin kunnen partners kiezen uit verschillende soorten content voor hun eigen campagnes. Templates voor e-mail, landingspagina’s, maar ook videomateriaal en input voor social media. “We zorgen dat partners hun klanten makkelijk kunnen informeren aan de hand van de meest actuele informatie. Die content kunnen zij naar hartenlust inzetten en aanpassen aan hun eigen huisstijl”, geeft Frank aan. Hij wijst op de efficiency en tijdswinst. Partners hoeven het marketingwiel niet meer zelf uit te vinden, Zoom heeft dat al grotendeels voor ze gedaan.
Er blijft zo meer tijd over voor het contact met klanten en prospects. Dat is nodig, want diensten als Zoom Rooms en Zoom Phone zullen volgens Frank de komende periode veel meer worden gevraagd. “Het hybride werken is de standaard voor de toekomst. Daar is iedereen het ondertussen wel over eens. Daarvoor is meer nodig dan een goede verbinding. Dat hebben we met z’n allen de afgelopen jaren wel geleerd. De hybride werkplek heeft goede componenten nodig. Partners moeten daarover adviseren, maar nog belangrijker is het aansluiten en onderhouden.”
IJzers in het vuur
De naadloze integratie van alle diensten en componenten is een vak op zich. Het is absoluut groeiende business voor het kanaal, maar stelt ook de nodige eisen. Zoom heeft daarvoor twee ijzers in het vuur. Het customer success management programma is een certificeringsprogramma voor partners. Dat geeft de kennis en inzichten hoe klanten voorafgaand, tijdens en gedurende de looptijd van een contract optimaal te bedienen. Daarnaast heeft Zoom een groot aantal hardware vendor allianties. Zoom Certified betekent voor de eindklant en partner dat alles vlekkeloos met elkaar samenwerkt. Daarbovenop is het voor de partner nog een voorbeeld van efficiency. In plaats van zelf componenten selecteren en bestellen, gaat het nu als één bestelling bij de distributeur. Dat maakt het overzicht en de billing weer een stuk eenvoudiger.
Bekender maken
Uit het voorgaande blijkt dat Frank en zijn collega’s veel doen voor het kanaal. De ondersteuning en het aanbod van Zoom is nadrukkelijk gericht op de bekendheid van het complete platform, dat veel meer is dan alleen videomeetings. Het biedt partners de ruimte voor groei, juist omdat het zoveel omvat. Men kan kiezen voor het hele portfolio van Zoom, maar dat is niet verplicht. De partner kan zich ook beperken tot die componenten waarmee hij zijn eigen bestaande specialisme verder verbetert.
Investeren in partners
Alle partners van Zoom worden via distributeurs bediend. Net als bij andere leveranciers maakt Zoom wel onderscheid tussen de mainstream en strategische partners. Zoom kijkt daarbij weliswaar niet alleen naar de omzet van een partner. “Wij letten op de intentie en potentie van partners om te groeien en daarbij hoort ook het bedienen van voor ons interessante sectoren”, zegt Frank. “Partijen die daaraan voldoen, zijn voor Zoom strategische partners.”
Daarmee zit Frank persoonlijk aan tafel om te komen tot gezamenlijke marketingplannen. Het draait daarbij om een gezamenlijke inspanning voor een langere periode. “Dat is ook direct het antwoord op de vraag wat je dit jaar van ons mag verwachten. Zoom is een breed platform dat heel veel mogelijk maakt en steeds meer features krijgt. Om dat in de markt te zetten, hebben we een goed partnernetwerk nodig. We investeren veel tijd en geld in alle partners, groot en klein, om samen van 2022 een succesjaar te maken.”
Meer weten over Zoom? Neem dan contact op met Frank aan de Stegge, via 06 158 811 69, of mail naar frank.aandestegge@zoom.us.
(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPro Magazine nummer 1)